tiistai 28. tammikuuta 2014

Aktiiviviikonloppu Islannissa

Huomasin sattumalta, että olin kyllä bloggaillut viime maaliskuun Reykjavikin matkan suunnitelmista, mutta varsinainen matka oli jäänyt jostain syystä kokonaan kirjaamatta blogiin. Itse matkasta alkaa olla jo kohta vuosi, mutta varsin kirkkaana se on vielä mielessä, kyllähän Islanti niin huikea maa on. Satu Rämön kirjoittaman Islannin Mondo-oppaan sanoin: ”Islannin luonto edustaa parhaimmillaan täydellistä kauneutta ja rauhaa. Se pysäyttää ihmisen, hiljentää sielun ja saa mielen hetkeksi tavoittamaan jotain suurta olemassaolon mysteeristä.” Taidatkos tuon paremmin sanoa.

Kauneutta ja rauhaa.

Tyypillinen kylämaisema.

Eyfjallajökull. Täältä alkoi Islannin kuuluisa tulivuorenpurkaus, joka aiheutti tuhkapilven Euroopan ylle.

Viikonloppu on varsin lyhyt aika tutkailla Islannin ihmeitä, mutta jotakin toki ennättää tekemään. Päätimme jo matkan alkuvaiheessa, että tulemme Islantiin uudelleen. Mieluusti alkukesästä ja viikoksi ja kierrämme omalla autolla koko saaren. Mutta tämä viikonloppu viettettiin siten, että ensimmäisenä päivänä kiertelimme saarta bussilla ja kävimme jäätiköllä kävelemässä ja toisena päivänä käytiin Laxnessin ratsutilalla ratsastusretkellä ja sen jälkeen taas Blue Lagoonissa lillumassa. Eipä sitä ihminen muuta osannut enää kaivatakkaan.

Skogaforssin putouksilla.

Selfossin putous. Melkein perillä putouksen takana.

Ensimmäisen päivän kiertoajelun aikana nähtiin Islannin upean karun luonnon parhaita puolia, paljon erilaisia vesiputouksia, vuoria ja huikeita näkymiä. Jännittävin paikka oli Selfossin vesiputous, jonka taakse pääsi katsomaan miltä maailma näyttää putouksen takaa. Asian teki jännittäväksi se, että putouksen taakse menevät portaat olivat niin jäässä, että eteenpäin meneminen tuntui suorastaan mahdottomalta. Lopulta se onnistui, mutta en muista milloin olisin pelännyt noin paljon. Olin aivan varma, että putoan alas putouksen muodostamaan lampeen. Mutta niin kaunista siellä oli, että kannatti  kuitenkin mennä.

Pelottavat jäätyneet portaat Selfossilla.

Nähtiin myös paikka mistä Islannin kuuluisa tulivuorenpurkaus sai alkunsa ja teki pahinta jälkeään. Kierroksen lopuksi pääsimme Myrdalsjökull-jäätikölle kävelemään aivan huikeassa kevätsäässä. Saimme oikein kunnon jäätikkökiipeilijän varusteet, vaikka emme niitä nyt varsinaisesti tarvinneetkaan, reitti oli sen verran helppo. Mutta tulihan siitä ihan pro-meininki :)

Pro-varusteet :)

Iltapäiväkävelyllä jäätiköllä.

Pääsimme käymään myös jääluolassa.

Seuraavana päivänä lähdettiin siis ratsastamaan. Ihan putkeen ei ratsastusreissu mennyt. Olimme sopineet ratsastusfarmin kanssa, että he tulevat hakemaan meidät hotelilta seiskan aikaan aamulla. Ketään ei alkanut kuulua ja pienen puhelun jälkeen selvisi, että farmin väki oli unohtanut hakea meidät. Niinpä hypättiin pikasesti taksiin ja karautettiin paikalle samalla kun toiset olivat jo kapuamassa ratsujen selkään.

Laxnessin hevosfarmilla.

Itse olen ratsastanut vain kerran aikaisemmin, mutta eipä tuo menoa haitannut. Meidät jaettiin talleilla kahteen ryhmään. Kokeneemmat menivät omia menojaan ja me harjoittijät hölköttelimme perässä. Ratsastaminen on ihan hauskaa puuhaa, mutta kyllä välillä tuntui että heppa lähti ihan lapasesta. Loppumatkasta päästiin jopa kokeilemaan laukkaakin. Kun päästiin takaisin farmille, huomasin että puhelimeni oli hävinnyt. Vieläkään ei ole selvinnyt minne se jäi, mutta ehkäpä laukkasin niin hurjaa kyytiä, että puhelinkaan ei kestänyt matkassa :)

Blue Lagoon.

Relax.

Ratsastusretken jälkeen Laxnessin väki heitti meidän Blue Lagooniin ja loppupäivä menikin mukavasti lämpimissä mineraalivesissä rentoutuen. Lagoonissa pitää perinteisesti valella kasvot täyteen valkeaa mineraalimönjää ja sen jälkeen iho on kaunis ja heleä. Olin myös vähän haaveillut hieronnasta Lagoonilla, mutta vapaita aikoja ei enää ollut. Niinpä keskityttiin oleiluun ja kuohuvien juomien nauttimiseen.

Reykjavikin keskusta by night.

Islannin vahvuus on upea luonto. Pääkaupunki Reykjavikissa ei ole ihmeemmin nähtävää, ainakaan talviaikaan. Yksi pääkatu ja muutama hyvä ravintola. Islannissa kannattaakin ehdottomasti keskittyä siihen, että pääsee nauttimaan mahdollisimman monipuolisesti erilaisista luontopalveluista. Ja se on Islannissa erittäin helppoa, niin hyvin Islannin palvelutarjonta on tuotteistettu. Kirjoitin asiaan liittyvä kolumnin Itä-Savoon otsikolla Täydellisen kaunis, toimiva ja tehokas. Sen voi halutessaan käydä lukemassa täältä.